tirsdag den 4. februar 2014

ABC-challenge: D

D for drageæg.

Så nåede jeg alligevel at blive færdig. Det blev lidt sent, men sådan må det nu engang være. Det er trods alt ikke lige så slemt som indlægget i går!
I dag har jeg lavet et prop (tilbehør til mit cosplay). Da Daenerys også bliver kaldt "mother of dragons", da hun i slutningen af sæson 1 klægger hele 3 drageæg, syntes jeg kun det var passende, jeg også havde et. Hun får forresten alle 3 i bryllupsgave.

Et kort vejledning. Spørg gerne om uddybning.
Billeder i venstre side
Billede 1  og 2: Tag et ganske almindeligt pappåskeæg og tape kanterne sammen. Klip evt. kanterne lidt til, da delene ikke altid passer 100% til hinanden.
Billede 3: Dæk hele ægget med malertape. Dette gjorde udelukkende for at malingen skulle hæfte bedre.
Billede 4: Mal ægget en mørk farve. Jeg har bare valgt en sort. Ægget skal males af 2 omgange, da det ikke kan lægges til tørre som fx. et lærred. Brug en kop forret med husholdningsfilm (så slipper du også for opvask bagefter).

Billeder i højre side
Billede 1: Tegn tern i 2x2cm på et ark mosgummi. Jeg har købt mit i panduro hobby til 17 kroner for et ark.
Billede 2: Klip ud og put i en plastikpose, så er de samlet. Pas på, mine var statisk elektriske, da de først blev klippet.
Billede 3: Mal først alle kanterne i den ønskede farve (nederste halvdel af billedet). Jeg har brugt en mørkegrøn blandet med lidt lilla. Det er et værre griseri og halvdelen af malingen ender på dine egne fingre. Jeg har på forhåndt klippet 3 maste toiletrullerør på tværs i ½cm. På en af disse kunne der ligge 2 firkanter/skæl til tørre. Når kanterne er tørre, males overfladen (øverste halvdel af billedet).
Billede 4: Når overfladen også er tør, duppes med hjørnet af en svamp langs halvdelen af kanterne. Jeg har valgt at male mine i guld. En brun, lilla eller helt tredje farve kan også bruges, fx en lysere grøn.

Det store billede
Her er det færdige æg. Processen inden er voldsomt svær at tage billeder af, da det skal gå pænt hurtigt. Jeg har brugt en limpistol og så bare sat skælene vilkårligt på. Jeg har dog forsøgt kun at have en spids synlig på hvert skel, så er ikke blevet helt tilfreds med bunden. Kunne ikke lige greje hvordan den skulle laves, så der kom lidt for mange firkanter på. Jeg har i alt brugt 201 tern til ægget.
Til sidst kan det være en fordel lige at gå ægget efter med en tynd pensel med grundmaling på, så man ikke kan skimte originalfarven på mosgummiet.

kh
Simone

Ingen kommentarer:

Send en kommentar